• СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ТЕХНІКА
  • Автомобильна та дорожно-будівельна техніка
  • Будівництво
  • Земельні ділянки для с/г виробництва
  • Земельні ділянки для будівництва
  • Будівельні матеріали
  • Видобуток води та джерела
  • Родовища та корисні копалини
Аналіз імпорту с/г техніки в Україні 2012 - 2013

Аналіз імпорту с/г техніки в Україні 2012 - 2013

06/08/2013

У 2012 році Україна експортувала продукції АПК та харчопрому на суму майже $18 млрд. Обігнавши хімпром та машинобудування, аграрна галузь стала одним з основних постачальників валюти в державну скарбницю та разом з металургією - головною бюджетоутворювальною галуззю економіки України. За заявами чиновників, в 2013 році врожай зернових в Україні перевищить 57 млн. тон. Навіть з урахуванням віртуального «покращення» та підсівшої інфраструктури доставки та зберігання зерна, врожай цього року має стати рекордним в історії незалежної України. Щоб зберегти нинішній рівень с/г виробництва, українські аграрії активно впроваджують нові технології та нарощують обсяги імпорту сучасної с/г техніки, впритул наблизившись до докризового рівня.

У 2012 році в Україну було імпортовано сільськогосподарської техніки на суму майже $ 930 млн., 90% з яких прийшлось на нову техніку. Вже другий рік поспіль дана галузь показує помітне зростання. За умов політичні та економічні ризики не будуть реалізовані, ця динаміка збережеться цього року зокрема. Оскільки тема виробництва вітчизняної с/г техніки здебільшого залишається на папері та піднімається урядом лише напередодні виборів, питома вага українських торгових марок є незначною.

Як очікувалося, до групи лідерів увійшли старожили ринку: «John Deere», «Claas», «New Holland» та «Case IH», які присутні в Україні більше 20 років та добре відомі вітчизняним фермерам. На зміну популярному «Massey Fergusson» прийшов «Challenger». Завдяки надзвичайним зусиллям дилерської мережі зміна капітана команди «AGCO» не лише пройшла безболісно, але й наблизила компанію до заповітної четвірки лідерів. На думку експертів «МАРКОМ», обидва згаданих бренди мають потенціал розвитку та внаслідок різного маркетингового позиціонування можуть паралельно просуватися на українському ринку. Не дивно, якщо найближчим часом ми побачимо «друге пришестя» «Massey Fergusson» від «AGCO».

У 2012 році в Україну було імпортировано нових тракторів (> 80 к.с.) на сумму понад $ 312 млн. Четвірку лідерів склали торгові марки: «Беларус» (30%), «John Deere» (28%), «Case IH» (15%), «New Holland» (10%). Не менш цікавими виглядають позиції торгових марок в розрізі потужності. В сегменті тракторів від 80 до 100 к.с. (обсяг імпорту $ 69 млн.), а також від 100 до 200 к.с. ($ 42 млн.) традиційно домінує «Беларус» (97% та 58% відповідно). Сегмент тракторів від 200 до 300 к.с. ($ 33 млн.) має більш інтенсивну конкуренцію: «Deutz Fahr» (27%), «Case IH» (20%), «John Deere» (16%), «Claas» (13%). У самому «смачному» сегменті тракторів більше 300 к.с. ($ 169 млн.) лідерами ринку є «John Deere» (43%), «Case IH» (22%), «New Holland» (16%). 

Загальний імпорт нових зернозбиральних комбайнів за аналогічний період склав майже $ 153 млн. Якщо до цього додати митну вартість жаток, загальна сума імпорта значно збільшиться. Четвірку лідерів традиційно склали торгові марки: «Claas» (29%), «New Holland» (26%), «John Deere» (23%) та «Case IH» (13%).

Обсяг та динаміка ринку підштовхують західних виробників шукати шляхи локалізації крупновузлового складання шляхом створення спільних підприємств. Котрий рік відомство Присяжнюка (міністра сільського господарства України) веде перемовини з «John Deere» та «Sampo» на предмет спільного виробництва. Цього літа завод «Херсонмаш» показово випустив перший складений комбайн «Claas». З одного боку, відсутність стабільного джерела фінансування стримує реалізацію спільних проектів, з іншого, - високі політичні ризики обмежують приплив в Україну повноцінних іноземних інвестицій. Незалежно від рішення спільного виробництва, потреба України в сучасній с/г техніки задоволена лише наполовину - тому вітчизняний ринок є вкрай привабливим для західних виробників.

Інтенсивність конкуренції в основних сегментах ринку показує, що компанії-постачальники с/г техніки поступово переходять від цінової конкуренції до конкуренції регіональної присутності та сервісного обслуговування. Тому в найближчі роки основні учасники ринку будуть активно розвивати дилерські мережі та підвищувати стандарти післяпродажної підтримки.

Докладний аналіз імпорту сільськогосподарської техніки (із зазначенням ТМ, моделі, ціни інвойса, назви імпортера, назви постачальника, країни відправника) можна придбати у представників компанії МАРКОМ.

Валерій Берлет - Директор агентства "Маркетингові комунікації "МАРКОМ"