• СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКА ТЕХНІКА
  • Автомобильна та дорожно-будівельна техніка
  • Будівництво
  • Земельні ділянки для с/г виробництва
  • Земельні ділянки для будівництва
  • Будівельні матеріали
  • Видобуток води та джерела
  • Родовища та корисні копалини
Дорожнє будівництво як головний драйвер попиту на дорожньо-будівельну техніку

Дорожнє будівництво як головний драйвер попиту на дорожньо-будівельну техніку

24/10/2013

Для виробників дорожньо-будівельної техніки цей рік виявився не найвдалішим. На глобальному ринку за останні роки галузь показує слабке зростання (CAGR + 2,6%). На загальному тлі скромні показники України швидше відображають світову тенденцію, ніж є приводом для самоприниження та "посипання голови попелом".

Дорожнє будівництво є основним драйвером попиту на дорожньо-будівельну техніку. Обсяги дорожнього будівництва, в першу чергу, залежать від реалізації державної програми, яка за всі роки незалежності України, напевне, має найбільш амбітні плани. Відповідно до постанови КМУ № 696 від 11 липня 2013 року, на дорожнє будівництво протягом п'яти років передбачається фінансування у розмірі 214 млрд. грн., з яких: 134 млрд. грн. - кошти державного бюджету, 18 млрд. грн. - кошти міжнародних фінансових організацій, 42 млрд. грн. - кредитні кошти, 20 млрд. грн. - кошти приватних інвестиційних фондів.

Як відомо, Україна - одна з найбільших країн Європи. Площа України становить 604 тис. кв.км., а протяжність доріг - 169 тис. км, з яких дороги I та II категорії не перевищують 10%. При цьому 80 % навантаження від усіх транспортних перевезень припадає на дороги саме цих категорій.

Всі їздять по українських дорогах і бачать, в якому стані вони знаходяться: більше 50% доріг не відповідає вимогам по рівності, більше 40 % - за щільністю, а 90 % доріг взагалі потребують поточного та капітального ремонту. Щоб зупинити негативну тенденцію і закласти підвалини подальшого розвитку дорожньої інфраструктури, КМУ власною постановою № 696 від 11 липня 2013 прийняв Державну програму розвитку доріг до 2018 року, відповідно до якої передбачається будівництво та реконструкція 1,5 тис. км., а також ремонт 24 тис. км. доріг загального користування.

Основними напрямками дорожнього будівництва є західний напрямок - вихід на європейські країни (Рівне -  Броди - Львів - Краковець), південний напрямок (Одеса - Рені), а також вихід на Росію (Сімферополь - Мелітополь - Харків - Щербаківка та Київ - Кіпті - Бачівськ).

У програмі є конкретні цифри, закладені на будівництво та реконструкцію, капітальний та поточний ремонти. З 2007 по 2012 рік, згідно з попередньою постановою КМУ № 710 від 3 серпня 2005 року, було збудовано та реконструйовано понад 1,6 тис. км. доріг. Згідно з останньою постановою, у найближчі 5 років заплановано будівництво та реконструкція 1,5 тис. км., а також поточний і капітальний ремонт 24 тис. км. доріг, в першу чергу, в напрямку великих міст та міжнародних транспортних коридорів.

Це серйозний обсяг робіт. Якщо програма буде реалізована, це підніме відразу кілька суміжних галузей і дозволить «дихати» добрій сотні виробників будівельних матеріалів. Лише щебеню знадобиться понад 120 млн. кубів. Якщо на будівництво одиниці дорожнього покриття (1 км х 1 м) в середньому необхідно понад 700 кубів щебеню, то на ремонт - близько 400 кубів. Знаючи категорію та ширину дороги, регіональні кар'єри можуть самі визначати потребу в щебені на тій чи іншій ділянці та поставляти матеріал дорожнім будівельникам у межах рентабельного «плеча доставки».

Інтенсивність дорожнього будівництва напряму впливає на обсяг імпорту дорожньо-будівельної техніки. У 2012 році в Україну було поставлено 1212 одиниць нової дорожньо-будівельної техніки на суму близько $ 160 млн., а також 1169 одиниць техніки б/в на $ 40 млн. Сьогодні галузь застигла в очікуванні державної підтримки, показуючи слабке зростання.

Для визначення динаміки ринку ми порівняли перше півріччя 2013 року з аналогічним періодом минулого року. По основних позиціях (навантажувачі фронтальні, навантажувачі телескопічні, екскаватори-навантажувачі, екскаватори гусеничні, екскаватори колісні, котки, бульдозери, грейдери, асфальтоукладальники) динаміка позитивна, хоч і слабка. Якщо імпорт техніки в кількісному вираженні незначно перевищив рівень минулого року (за перше півріччя 2012 року в Україну імпортовано 545 одиниць техніки, 2013 року - 552), то у вартісному вираженні (за перше півріччя 2012 року імпорт перевищив $ 82 млн., 2013 року - $ 68 млн.) падіння сягнуло 17%. Якщо оцінити динаміку по кожній окремій позиції, виходить така картина: зростання спостерігається в сегментах телескопічних навантажувачів, екскаваторів-навантажувачів, колісних екскаваторів, бульдозерів та грейдерів. Навпаки впали продажі фронтальних навантажувачів, гусеничних екскаваторів, котків та асфальтоукладальників.

Даний аналіз показує, вітчизняний ринок як і раніше потребує сучасної дорожньо-будівельної техніки. Потреба України ледь задоволена наполовину. Щоби вижити і зберегти ринкові позиції, постачальники дорожньо-будівельної техніки готові за рахунок скорочення прибутку виконувати поставки в низькому та середньому ціновому сегментах. При цьому, всі оператори ринку сподіваються на запуск Державної програми розвитку дорожнього будівництва, яка є основним драйвером попиту на дорожньо-будівельну техніку та будівельні матеріали.

Для отримання детального аналізу імпорту дорожньо-будівельної техніки просимо звертатись до представників агентства "Маркетингові комунікації "МАРКОМ": vb@marcom.kiev.ua